Få vores nyheder på mail

Internettet på overarbejde på danskernes sommerferie

Pressemeddelelse   •   Aug 09, 2017 10:29 CEST

I forhold til sidste sommer er forbruget af wi-fi steget med 10 pct. på Spies' egne familiehoteller Sunwing Family Resorts.

Nu udskifter danskerne i stigende grad computeren med smartphones og tablets, når der skal bestilles ferierejser. I denne sommer sælges ca. 90 pct. af Spies’ rejser online – i 35 pct. af tilfældene har kunderne en smartphone (14 pct.) eller en tablet (21 pct.) i hænderne. Det er mere end et fordobling i forhold til sidste år.

- Vores tal viser også, at Apples produkter er de foretrukne. 83 pct. af de mobile bestillinger kommer i denne sommer fra en iPhone eller en iPad. Android-systemet står for 14 pct. Forbrugsmønsteret er sådan, at mobilerne i første række bruges som inspiration og til at finde rejsen – når rejsen skal bestilles og betales, sker det i ca. 55 pct. af tilfældene med computeren, der giver et bedre overblik, siger kommunikationschef i Spies, Torben Andersen.

Den personlige kontakt til en vidende sælger lever endnu. – Ca. 6 pct. bestiller deres rejse via en ”gammeldags” telefonsamtale, mens resten af salget fordeler sig med 3 pct. på grupperejser og en pct. ved personlig fremmøde i Spies’ butik. I juli måned har vi haft ca. 40 pct. flere søgninger på ordet ”afbudsrejser” end i samme måned i fjor, fortæller Torben Andersen.

Også på ferien bruges smartphones og tablets flittigt. Når familien rykker ind i deres lejlighed på et af Spies’ Sunwing Family Resorts, som er selskabets hotelkoncept rettet mod børnefamilier, har de i denne sommer i gennemsnit 3,4 enheder (smartphones, tablets, computer m.m.) med. Det er 0,2 flere end sidste sommer. De ”suger” hver dag 1,2 GB ud af wi-fi-anlægget – svarende til 40 minutters YouTube, 250 avis-besøg eller 600 fotos.

- 15 pct. af vores gæster holder voksen-ferie uden børn. På vores 13 Sunprime Resorts, som er Spies’ hotelkoncept rettet mod voksne, som rejser uden børn, har parrene i gennemsnit medbragt 2,2 enheder. Forbruget her svarer i gennemsnit til 15 minutters YouTube, 90 avis-besøg eller 250 fotos om dagen, fortæller Torben Andersen.

Men hvad er det så, som gæsterne underholder sig med på deres ferie? Top 5 ser således ud:

  1. YouTube: 36 pct.
  2. Netflix: 14 pct.
  3. Apple/iCloud: 11 pct.
  4. Diverse hjemmesider: 8 pct.
  5. Facebook: 7 pct.

Yderligere information: Kommunikationschef Torben Andersen. Tlf. 40 59 47 00.

Spies er Danmarks største rejsearrangør. Selskabet indgår i den nordiske rejsekoncern Thomas Cook Northern Europe sammen med rejsearrangørerne Ving i Norge og Sverige, Tjäreborg i Finland samt hotelselskabet Resorts & Hotels, der bl.a. driver hotelkæderne Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels. Spies’ gæster flyver fortrinsvis med søsterselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Group plc er noteret på Børsen i London og selskabets ca. 22.000 ansatte opererer i over 200 lande. Thomas Cook Group Airlines, der bl.a. tæller Condor i Tyskland, Thomas Cook Airlines i Storbritannien og Thomas Cook Airlines i Belgien, er med 90 moderne og miljøvenlige fly Europas 11. største flyselskab.