Få vores nyheder på mail

Sådan deler vi feriebilleder i Norden

Pressemeddelelse   •   Mar 01, 2016 15:01 CET

Det er populært at fortælle om sine ferieoplevelser på de sociale medier, men der er forskel på, hvordan vi deler oplevelserne i de nordiske lande. Svarene fra 35.000 rejseinteresserede forbrugere i Danmark, Sverige, Norge og Finland viser, at Facebook er overlegent størst. Men der er også mange, der vælger at være offline i ferien, ikke mindst i Danmark, hvor over halvdelen vælger at lukke ned for de sociale medier, når de rejser på ferie.

Spies har sammen med sine søsterselskaber i Norden, dvs. Ving i Sverige og Norge og Tjäreborg i Finland, spurgt ind til anvendelsen af de sociale medier på ferien, og svarene viser, at der er forskel i landene. Facebook er den største kanal i alle fire lande, men i Danmark er det mailen, der havner på andenpladsen, mens svenskerne foretrækker Instagram, nordmændene Snapchat og finnerne WhatsApp. Men der er også de, der vælger helt at være offline på ferien, først og fremmest i Danmark men også mange svenskere.

- Selv er jeg masseproducent af mails på mine ferier og benytter af og til Facebook - og så har jeg ikke glemt at bruge et andet "socialt medie", nemlig det gode, gamle postkort, som fortsat fungerer fint for alle modtagere... selvom det går knapt så hurtigt…, siger kommunikationschef i Spies, Torben Andersen.

FinlandSverigeNorgeDanmark
Instagram12,3 %28,0 %24,2 %7,5 %
Facebook47,9 %51,6 %59,6 %38,7 %
Twitter2,2 %1,3 %1,3 %0,6 %
Mails26,9 %10,6 %14,5 %16,5 %
WhatsApp34,6 %6,5 %3,5 %1,5 %
Snapchat1,3 %4,0 %28,6 %4,6 %
Andre sociale medier1,1 %2,2 %1,8 %1,6 %
Lukker ned for de sociale medier på ferien29,7 %34,7 %26,0 %50,2 %

Spies har ca. 6.000 følgere på Instagram og omkring 117.000 følgere på Facebook. Også på Twitter og Youtube er der mange, der følger Spies, og maskotterne Lollo & Bernie er favoritter hos de unge Youtube-seere, hvilket næsten 11 millioner afspilninger af Lollo & Bernies danseskole tydeligt viser!

Om undersøgelsen
Undersøgelsen Rejsepanelet er gennemført i december 2015/januar 2016 af Spies i Danmark, Ving i Sverige, Ving i Norge og Tjäreborg i Finland. I alt har 35.000 deltagere svaret, heraf 13.000 i Danmark, 6.000 i Sverige, 7.000 i Finland og 8.500 i Norge. Rejsepanelet er et internetbaseret, uafhængigt og upolitisk panel, som afspejler meninger omkring ferie, rejser og andre relaterede emner. At deltage er frivilligt og helt gratis, og man kan når som helst forlade panelet igen. Svarmulighederne består af såkaldte bekvemmelighedssvarmuligheder, og de, der svarer, vælger selv at gøre dette via et webbaseret spørgeskema.

Yderligere information: Kommunikationschef Torben Andersen, tlf. 40 59 47 00.

Spies er Danmarks største rejsearrangør. Selskabet indgår i den nordiske rejsekoncern Thomas Cook Northern Europe sammen med rejsearrangørerne Ving i Norge og Sverige, Tjäreborg i Finland samt hotelselskabet Resorts & Hotels, der bl.a. driver hotelkæderne Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels. Spies’ gæster flyver fortrinsvis med søsterselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Group plc er noteret på Børsen i London og selskabets ca. 22.000 ansatte opererer i over 200 lande. Thomas Cook Group Airlines, der bl.a. tæller Condor i Tyskland, Thomas Cook Airlines i Storbritannien og Thomas Cook Airlines i Belgien, er med 90 moderne og miljøvenlige fly Europas 11. største flyselskab.