Få vores nyheder på mail

Skodvejr i Danmark gør bare ferien i udlandet bedre

Pressemeddelelse   •   Apr 04, 2018 12:06 CEST

Hvis du klapper i hænderne over en regnfuld vejrudsigt herhjemme, når du selv skal på strandferie, så er du ikke den eneste. Det kan godt halvdelen af danskerne nemlig nikke genkendende til, viser en ny undersøgelse fra rejsebureauet Spies. Det er nu blevet afsæt for en ny Spies-kampagne, hvor en vejrsimulator med både regn, sne og slud giver danskere på solferie mulighed for at mærke vejret derhjemme og på den måde fryde sig over et par uger i solen.

Du har lige bestilt en solferie til enten Mallorca eller Thailand, og du kan næsten ikke få armene ned over, hvor fedt det er, at du skal ned i varmen, mens dine venner skal trækkes med den klassiske danske sommer. Men bedst som afrejsedatoen nærmer sig, begynder den danske vejrudsigt at love fuld solskin over hele linjen. Du ved ikke hvorfor, men det er, som om det fjerner noget af glæden ved din ferie.

Hvis du har det sådan, er du bestemt ikke den eneste. En ny undersøgelse fra Spies viser, at dårligt vejr herhjemme er en afgørende faktor for, om vores ferie i udlandet bliver en succes. Faktisk er det hele 47 procent af danskerne, der fryder sig, hvis vejret er dårligt derhjemme, mens de er på strandferie.

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi selvfølgelig håber på godt vejr, når vi skal på ferie. Men hvor mange mener egentlig, at det direkte påvirker feriens succes, om der er sol eller regn herhjemme? Det besluttede vi os for at undersøge, og vi kan nu konkludere, at vi danskere ikke er helt blege for at godte os ved dårligt vejr hjemme, når vi selv er på ferie i udlandet,” siger Eva Lundgren, marketingchef i Spies og fortsætter:

”Hvis vi kigger nærmere på vores undersøgelse, er det også bemærkelsesværdigt, at kvinderne i langt højere grad end mændene går i små sko, når det kommer til vejret derhjemme. Hele 56 procent af kvinderne har frydet sig over dårligt vejr hjemme, mens det samme kun gælder for 37 procent af mændene. Hvorfor det forholder sig sådan, vil jeg næsten lade være op til en diskussion ude hos danskerne selv.”

Spies lancerer ’Vejrmaskinen’At danskerne fryder sig over dårligt vejr herhjemme, har Spies nu gjort til omdrejningspunkt for en ny kampagne. Kampagnens reklamefilm viser en vejrsimulator på en solrig strand i Thailand, der kan fremkalde alskens vejr. Vejrmaskinen giver ved hjælp af sne, regn og slud danske turister mulighed for at mærke, hvordan vejret føles derhjemme, så de for alvor kan glæde sig over at være under varmere himmelstrøg.

Se filmen her.

”Vores nye kampagne er lavet ud fra en nysgerrighed om, hvordan Spies bedst muligt skaber ferier, som danskerne ikke vil hjem fra. Vi ved nu, at dårligt vejr derhjemme gør ferien bedre, men hvad betyder det for ferieoplevelsen lige frem at mærke det dårlige danske vejr på egen krop? Det forsøger vi at finde svar på med hjælp fra ’Vejrmaskinen’,” siger Eva Lundgren. Vejrmaskinen er designet af danske ingeniører, og den kan simulere alle former for dårlig vejrudsigt ved hjælp af sprinklere, air-con, LED-lys, højtalere, snesimulator og vindmaskine.

Om undersøgelsen

I undersøgelsen har Spies undersøgt danskerne, finnerne, nordmændene, svenskerne og tyskernes rejsevaner og holdning til vejret, når de er på ferie.

De har spurgt 5.232 repræsentativt udvalgte respondenter i alderen 18-65 år.

Dataindsamlingen blev foretaget mellem den 5. og 13. marts 2018 med en e-survey via Cints panel.

Nøgletal:

Har du nogensinde taget dig selv i at fryde dig over dårligt vejr i Danmark/Finland/Sverige/Norge/Tyskland, mens du var på ferie i udlandet? Alle DK FI NO SE DE
Ja 38% 36% 32% 50% 39% 32%
Nej 51% 57% 52% 40% 49% 58%
Ved ikke 11% 7% 17% 10% 13% 10%
Kun folk, der har været på strandferie:Har du nogensinde taget dig selv i at fryde dig over dårligt vejr i Danmark/Finland/Sverige/Norge/Tyskland, mens du var på ferie i udlandet? Alle DK FI NO SE DE
Ja 47% 47% 45% 60% 49% 36%
Nej 43% 47% 42% 33% 39% 54%
Ved ikke 10% 6% 13% 8% 12% 10%
Køn og alder – kun Danmark
Kun folk, der har været på strandferie:Har du nogensinde taget dig selv i at fryde dig lidt over det dårlige danske vejr, mens du var på ferie i udlandet? Mand Kvinde 18-30 år 31-45 år 46-65 år
Ja 37% 56% 68% 48% 31%
Nej 57% 39% 24% 47% 66%
Ved ikke 6% 5% 8% 6% 3%
Regioner – kun Danmark:
Kun folk, der har været på strandferie:Har du nogensinde taget dig selv i at fryde dig lidt over det dårlige danske vejr, mens du var på ferie i udlandet? Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Region Midtjylland Region Nordjylland
Ja 48% 42% 48% 50% 47%
Nej 49% 55% 43% 44% 49%
Ved ikke 3% 3% 10% 6% 4%


For mere yderligere information, kontakt venligst
Eva Lundgren marketingchef i Spieseva.lundgren@spies.dk / 3348 8343

Spies er Danmarks største rejsearrangør. Selskabet indgår i den nordiske rejsekoncern Thomas Cook Northern Europe sammen med rejsearrangørerne Ving i Norge og Sverige, Tjäreborg i Finland samt hotelselskabet Resorts & Hotels, der bl.a. driver hotelkæderne Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels. Spies’ gæster flyver fortrinsvis med søsterselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Group plc er noteret på Børsen i London og selskabets ca. 22.000 ansatte opererer i over 200 lande. Thomas Cook Group Airlines, der bl.a. tæller Condor i Tyskland, Thomas Cook Airlines i Storbritannien og Thomas Cook Airlines i Belgien, er med 90 moderne og miljøvenlige fly Europas 11. største flyselskab.